STATUT STOWARZYSZENIA POLSKIEGO PRZEMYSŁU EMALIERSKIEGO
Statut do pobrania w formie dokumentu:
WSTĘP
Misją Stowarzyszenia jest integracja polskiej branży emalierskiej, budowanie i promowanie pozytywnego wizerunku przemysłu emalierskiego, jego wyrobów oraz grona ekspertów, a także nawiązanie jak najbliższej dwustronnej współpracy międzynarodowej z innymi towarzystwami emalierskimi.
ROZDZIAŁ I – Postanowienia Ogólne
§1
1. Stowarzyszenie o nazwie „STOWARZYSZENIE POLSKIEGO PRZEMYSŁU EMALIERSKIEGO”, w skrócie SPPE, zwane dalej „Stowarzyszeniem”.
2. Nazwa SPPE w języku angielskim brzmi: ” ASSOCIATION OF THE POLISH ENAMELING INDUSTRY „.
3. Działalność Stowarzyszenia obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Wrocław.
4. Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji krajowych lub międzynarodowych.
5. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
ROZDZIAŁ II – Cele i sposoby ich realizacji
§ 2
1. Celami Stowarzyszenia są:
a) Integracja i aktywizacja polskiej branży emalierskiej;
b) Rozwój i podnoszenie kompetencji polskiej branży emalii;
c) Budowanie i promowanie pozytywnego wizerunku przemysłu emalierskiego, jego wyrobów oraz grona ekspertów;
d) Promowanie zalet stosowania powłok emalierskich w różnych gałęziach przemysłu oraz wśród konsumentów poprzez statutowe działania Stowarzyszenia;
e) Reprezentowanie interesów przemysłu emalierskiego w relacjach z administracją publiczną;
f) Reprezentowanie interesów branży emalierskiej we współpracy z innymi stowarzyszeniami w kraju i za granicą oraz instytucjami naukowo-technicznymi;
2. Cele o których mowa w ust.1 Stowarzyszenie realizuje poprzez:
a) Podejmowanie przedsięwzięć na rzecz rozwoju branży poprzez: organizowanie konferencji, prowadzenia szkoleń oraz spotkań specjalistów i ekspertów;
b) Popularyzowanie emaliowania jako gałęzi polskiego przemysłu poprzez stronę internetową, prowadzenie profili w mediach społecznościowych oraz publikacje w czasopismach;
c) Organizowanie pracy specjalistycznych komisji i grup roboczych zajmujących się bieżącymi i istotnymi wyzwaniami stawianymi dla przemysłu emalierskiego;
d) Tworzenie, katalogowanie i udostępnianie członkom księgozbioru literatury specjalistycznej;
e) Koordynowanie współpracy członków z jednostkami naukowymi i badawczymi celem pogłębiania wiedzy oraz prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych;
f) Tworzenie warunków do spotkań członków Stowarzyszenia w celu wymiany poglądów, upowszechnianiem nowoczesnej wiedzy technicznej oraz dobrej praktyki stosowanej w procesach emaliowania;
g) Współpraca z powiązanymi stowarzyszeniami i organizacjami krajowymi, europejskimi i światowymi;
h) Konsultacja aktów prawnych i norm dotyczących branży emalierskiej;
i) Prowadzenie działalności szkoleniowej, konferencyjnej, wystawowej i wydawniczej.
ROZDZIAŁ III – Członkowie, ich prawa i obowiązki
§3
1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) członek zwyczajny
b) członek honorowy
c) członek wspierający, zwany dalej „Partner”.
2. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, zarówno obywatele polscy jak i cudzoziemcy, także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Polski, wykazująca się działalnością o charakterze zawodowym, naukowym, dydaktycznym, wdrożeniowym, popularyzatorskim lub przejawiająca zainteresowanie procesem emaliowania i procesami pokrewnymi, popierająca cele Stowarzyszenia.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła szczególny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla rozwoju branży przemysłu emalierskiego w Polsce.
4. Partnerem może być osoba fizyczna lub prawna wspierająca finansowo lub w sposób rzeczowy realizację celów i zadań Stowarzyszenia, przejawiająca zainteresowanie procesem emaliowania i procesami pokrewnymi. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swego przedstawiciela.
5. Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd na podstawie złożonej deklaracji członkowskiej. Zarząd powinien skutecznie zawiadomić zainteresowaną osobę w przeciągu 30 dni od dnia złożenia przez nią deklaracji członkowskiej o decyzji w sprawie przyjęcia jej do grona członków Stowarzyszenia.
6. Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zgromadzenie Członków w drodze uchwały.
7. Dopuszcza się łączenie członkostwa zwyczajnego z członkostwem honorowym.
8. Założyciele stają się członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia z chwilą jego zarejestrowania.
§4
Prawa członków Stowarzyszenia, w zależności od rodzaju członkostwa:
1. Członkowie zwyczajni mają:
a) czynne i bierne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia,
b) prawo do udziału we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia,
c) prawo do korzystania z urządzeń, materiałów i publikacji oraz pomocy szkoleniowej i naukowej, służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
d) prawo do używania stosownego tytułu członka Stowarzyszenia,
e) posiadania legitymacji potwierdzającej członkostwo,
f) zgłaszania wniosków i postulatów do Zarządu Stowarzyszenia,
g) przedstawiać Zarządowi kandydatów na członków honorowych.
2. Członkowie honorowi mają:
a) prawo uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
b) prawo korzystania z nazwy i logo Stowarzyszenia,
c) prawo korzystania ze źródeł informacji i dokumentacji Stowarzyszenia,
d) prawo udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym wyrażonym w toku obrad bądź pisemnie do protokołu,
e) prawo popierania celów i przedsięwzięć Stowarzyszenia.
3. Członkowie wspierający mają:
a) prawo uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie,
b) prawo korzystania z nazwy i logo Stowarzyszenia,
c) prawo korzystania ze źródeł informacji i dokumentacji Stowarzyszenia,
d) prawo korzystania z innej pomocy i usług Stowarzyszenia,
e) prawo udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym wyrażonym w toku obrad bądź pisemnie do protokołu.
§5
Członkowie zwyczajni, honorowi oraz wspierający Stowarzyszenie zobowiązani są do:
a) dbania o dobre imię Stowarzyszenia, jego rozwój oraz poszanowanie mienia,
b) przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i innych uchwał władz Stowarzyszenia,
c) aktywnego udziału w urzeczywistnianiu celów statutowych Stowarzyszenia,
d) wywiązywaniu się z przyjętych wobec Stowarzyszenia zobowiązań.
2. Członkowie zwyczajni i wspierający są również zobowiązani do regularnego uiszczania składek w trybie ustalonym przez Walne Zgromadzenie Członków.
3. Członkowie honorowi są zwolnieni z obowiązku uiszczania składek członkowskich.
§6
1. Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
2. Stowarzyszenie pokrywa koszty związane z reprezentowaniem Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Emalierskiego.
§7
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) dobrowolnego ustąpienia członka po zgłoszeniu na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia,
b) śmierci członka,
c) skreślenia z listy członków przez Zarząd w drodze uchwały z powodu działania na szkodę Stowarzyszenia,
d) skreślenia z listy członków przez Zarząd w drodze uchwały w przypadku niewywiązywania się przez okres 12 miesięcy z obowiązku opłacania składki członkowskiej, mimo dwukrotnych upomnień.
2. Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu członka przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty powzięcia informacji o skreśleniu lub wykluczeniu. Odwołanie będzie rozpatrzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków.
3. Członek honorowy może zostać pozbawiony tej godności przez decyzje Walnego Zgromadzenia Członków.
ROZDZIAŁ IV – Władze Stowarzyszenia
§8
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą Władzą Stowarzyszenia,
b) Zarząd, który składa się z Prezesa oraz trzech Wiceprezesów,
c) Komisja Rewizyjna jako organ kontroli, w skład której wchodzą: Przewodniczący i dwóch Członków.
2.Kadencja Zarządu oraz komisji Rewizyjnej trwa trzy lata. Po upływie kadencji członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje do czasu ukonstytuowania się odpowiednich organów nowej kadencji.
3. W przypadku ustąpienia członków władz w okresie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji nowych członków. Ilość osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
Walne Zgromadzenie Członków
§9
1. Walne Zgromadzenie Członków lub Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W jego skład wchodzą z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni.
2. Walne Zgromadzenie Członków odbywa się minimum raz w roku i zwoływane jest przez Zarząd.
3. Sesję Nadzwyczajną Walnego Zgromadzenia Członków zwołuje się wtedy, gdy wpłynie wniosek w formie pisemnej od co najmniej 33% ogólnej liczby członków Stowarzyszenia. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków winno być zwołane w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku.
4. O terminie Walnego Zebrania Członków zawiadamia się członków, przynajmniej na dwa tygodnie przed datą Zebrania, na piśmie lub pocztą elektroniczną na adres wskazany Stowarzyszeniu przez danego członka. Wraz z zawiadomieniem doręczany jest członkom szczegółowy porządek obrad zebrania oraz projekty uchwał, które mają zostać na nim podjęte.
5. Walne Zgromadzenie Członków może podejmować uchwały jeżeli na sesji w pierwszym terminie obecnych jest więcej niż 50% członków. W drugim terminie, tj. pół godziny po pierwszym terminie uchwały mogą być podejmowane niezależnie od liczby obecnych członków Stowarzyszenia. Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są bezwzględną większością głosów (50%+1) obecnych podczas głosowania.
6. Walnemu Zebraniu Członków przewodniczy Prezes lub inny Członek Zarządu, lub inny członek Stowarzyszenia wybrany przez Walne Zebranie do tego celu.
7. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) dokonywanie wyboru w głosowaniu tajnym organów Stowarzyszenia tj. Zarządu i Komisji Rewizyjnej, za wyjątkiem pierwszego Zarządu i Komisji Rewizyjnej, które powoływane są przez Zebranie Założycieli Stowarzyszenia;
b) uchwalanie programu działania, zasad polityki finansowej, strategii działań i realizacji zadań Stowarzyszenia na dany rok kalendarzowy;
c) uchwalanie budżetu na dany okres rozliczeniowy, w tym składek, ustalanie zasad polityki finansowej oraz strategii gospodarczej Stowarzyszenia;
d) przyjęcie sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
e) przyjmowanie uchwał dotyczących wniosków zgłoszonych na piśmie przed obradami przez władze Stowarzyszenia lub co najmniej 5 członków Stowarzyszenia,
f) ustalenie wysokości składek członkowskich,
g) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
h) uchwalenie rozwiązania Stowarzyszenia i wyznaczenie likwidatorów,
i) rozdysponowanie majątku Stowarzyszenia w przypadku jego rozwiązania
j) udzielanie absolutorium członkom Zarządu i Rady Nadzorczej z wykonania przez nich obowiązków,
k) podejmowanie uchwał o powoływaniu innych organizacji lub przystąpieniu do Stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
l) nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu,
m) uchwalanie zmian statutu i regulaminów Walnego Zebrania Członków, Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz zmian w tych dokumentach.
8. Uchwały Walnego Zebrania Członków z zastrzeżeniem pkt 7 lit. a) niniejszego paragrafu podejmowane są w głosowaniu jawnym.
9. Każdy członek zwyczajny ma jeden głos na Walnym Zebraniu Członków.
10. Z przebiegu Walnego Zgromadzenia sporządza się protokół zawierający w szczególności termin i miejsce jego odbycia, porządek obrad, treść poszczególnych uchwał oraz liczbę oddanych na nie głosów. Przewodniczący Walnego Zebrania podpisuje protokół oraz załącza do niego listę obecności zawierającą imiona i nazwiska wszystkich obecnych na posiedzeniu członków Stowarzyszenia oraz ich podpisy albo adnotację o głosowaniu korespondencyjnym, za pomocą poczty elektronicznej lub innych środków porozumiewania się na odległość.
11. Odpis protokołu, o którym mowa powyżej Prezes Zarządu przesyła niezwłocznie wszystkim nieobecnym na Walnym Zebraniu Członkom Stowarzyszenia (w tym oddającym głos korespondencyjnie, za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub poczty email).
Zarząd
§10
1. Do zakresu działania Zarządu należy:
a) reprezentowanie Stowarzyszenia,
b) kierowanie Stowarzyszeniem zgodnie ze statutem oraz z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków,
c) składanie sprawozdań ze swojej działalności,
d) zarządzanie majątkiem i działalnością finansową Stowarzyszenia,
e) realizowanie budżetu Stowarzyszenia uchwalonego przez Walne Zgromadzenie Członków,
f) rozpatrywanie wniosków członków zwyczajnych Stowarzyszenia oraz zaleceń Komisji Rewizyjnej,
g) zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych posiedzeń Walnego Zgromadzenia Członków,
2. Zarząd działa na podstawie Statutu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie Członków.
3. Prezes kieruje pracami Zarządu Stowarzyszenia oraz wykonuje zadania zastrzeżone w Statucie.
4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów, głos decydujący ma Prezes Zarządu.
5. Do reprezentowania Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania innych oświadczeń w zakresie praw i zobowiązań Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
6. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż co 6 miesięcy. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokół. Posiedzenia Zarządu mogą się odbywać również za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających dwustronna komunikację.
Komisja Rewizyjna
§11
1. Komisja Rewizyjna stanowi kolegialny organ kontroli wewnętrznej oraz nadzoru nad działalnością statutową Stowarzyszenia, odrębną i nie podlegającą Zarządowi.
2. Komisja Rewizyjna zostaje powołana spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
3. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z trzech osób: Przewodniczącego oraz dwóch członków. Członkowie komisji wybierają ze swego grona Przewodniczącego.
4. Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli działalności Stowarzyszenia pod względem celowości, prawidłowości oraz zgodności z przepisami prawa i postanowieniami Statutu oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków,
b) kontrola działalności finansowo – gospodarczej Stowarzyszenia,
c) przedstawienie Zarządowi i Walnego Zgromadzenia Członków zaleceń po przeprowadzeniu kontroli,
d) stawianie wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
ROZDZIAŁ V – Majątek Stowarzyszenia
§12
1. Majątek Stowarzyszenia składa się z:
a) składek członkowskich i innych świadczeń finansowych członków, np. zbiórka na doraźny cel finansowy,
b) darowizn, spadków i zapisów,
c) dotacji oraz subwencji ze środków publicznych oraz prywatnych,
d) zbiórek publicznych,
e) innych dopuszczalnych prawem źródeł.
ROZDZIAŁ VI – Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§13
1. Zmiana statutu Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków. Projektowane zmiany Statutu powinny zostać umieszczone w porządku obrad i podane do wiadomości członkom Stowarzyszenia łącznie z zawiadomieniem o terminie Walnego Zgromadzenia Członków.
2. Wniosek w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia może zostać rozpatrzony przez Walne Zgromadzenie Członków, zwołane nie wcześniej niż po upływie dwunastu tygodni od dnia zgłoszenia wniosku do Zarządu przez co najmniej połowę liczby członków Stowarzyszenia.
3. Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 3/4 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
4. Majątek pozostały po likwidacji Stowarzyszenia przeznacza się na cele, którym Stowarzyszenie służyło. Uchwały w tym przedmiocie podejmuje przed rozwiązaniem Walne Zgromadzenie Członków, które wyznacza siedmioosobową Komisję Likwidacyjną.
Komitet Założycielski:
Kamila Leżak,
Dariusz Gorączka,
Bogdan Piechota,
Arkadiusz Ptak,
Tomasz Sosnowski,
Stefan Momot,
Joanna Cybulska- Serafin